2025-04-08 11:49:12

Županijska smotra Građanskog odgoja i obrazovanja

Županijska smotra održana je 03.04.2025.godine  u Gimnaziji Franje Petrića u Zadru

Tema projekta: Kako iskoristiti nepotrebne stvari i očuvati okoliš

Tematsko područje: ekološko, kulturološko, društveno, zaštita okoliša, organiziranost svijeta oko nas

Cilj projekta: Aktivno uključivanje djece u donošenju odluka, objasniti sličnost i razlike, uočavati važnost međuovisnosti čovjeka i okoliša. Potaknuti zanimanje za stvaranje originalnih predmeta iz okoliša.

Voditelji projekta: Dijana Marić, Jelena Gnjidić

Učenici koji će predstavljati projekt su učenici šestog razreda Osnovne škole Obrovac i to: Mikea Modrić, Katja Bucić, Jakov Alavanić i Teodora Lončar

Opis

Izbor problema

U suradnji s lokalnim vlastima i inicijativom čistog okoliša, te zaštitom naše ljepotice Zrmanje došli smo na zajedničku ideju da se uključimo u čišćenje okoliša i prostora u kojem stanujemo.  Ljepotica koja teče kroz naš Obrovac a služi za piće cijele Županije ne smije biti onečišćena i zagađena. S takvom idejom u suradnji s lokalnim vlastima došli smo do osmišljavanja projekta,  tad smo došli na ideju  kako bi uključili i  učenike nižih razreda da daju svoj doprinos a da nas lokalna vlast prati i financijski podupire.

Na satovima razrednika, prirode , izvannastavnih aktivnosti dogovorili smo se da ćemo osmisliti projekt u kojem će učenici prema svojim željama i mogućnostima od iskorištenih starih stvari, knjiga, izrađivati i neke preoblikovati u nove. Na satovima se razgovaralo koliko su drveće i biljke a ujedno i sve što nas okružuje bitno za život ljudi. Svrha  učenja bila je osvijestiti učenike o štetnom utjecaju civilizacijskog utjecaja  na čovjekov okoliš, te ih potaknuti na poduzimanje akcija koje će pridonijeti njegovoj zaštiti i očuvanju.

 Zagađenje je jedan od najvećih problema današnjice . Zagađenje prirode je jedna od najvećih mana čovjeka koja se pojavljuje u novije vrijeme. Ono što nam je prvo palo na pamet to je smeće. Pa zar toliko toga ima?

Kojim putem krenuti?

Istraživanje društvene važnosti problema

U razredu u kojem se projekt provodio nastava iz predmeta Građanski odgoj i obrazovanje bila je u korelaciji s prirodom i društvom, informatikom, mješovitom grupom, hrvatskim jezikom, matematikom. Organizirala se po nekoliko  učenika u dvije grupe a održavala se po dva školska sata.

Tema projekta vezana je za praktičnu primjenu, odnosno izradu rada koji uključuje programiranje kao jednu od aktivnosti i korištenje digitalnih alata i medija. Kako bi se procijenilo što su učenici naučili i kako primjenjuju stečena znanja u među predmetnim temama:  Osobni i socijalni razvoj, Zdravlje, Građanski odgoj i obrazovanje, Poduzetništvo, Održivi razvoj, Informacijsko i komunikacijska tehnologija osmišljen je projekt pod navedenim naslovom; Kako iskoristiti nepotrebne stvari i očuvati okoliš, slike koje vidimo nas čine zabrinutim. Kako živimo u ruralnom području , svjesni smo dobrobiti koje ono donosi, ali  nameće se pitanje; Trebamo li biti zadovoljni s tim i je li to sebično? Svaki predmet je govori svoju priču a mi smo joj željeli dati smisao. Prvi radni zadatak je bio kako reciklirati i imitirati prirodu a u cilju smanjenja otpada odnosno ekološkog otiska –manje smeća više cvijeća.  Od njih su izrađivali razne predmete: posude za čuvanje stvari i posude za cvijeće. Nakon toga su izrađivali razne ukrase od gipsa, bojali ih i ukrašavali suhim cvijećem. Zatim su ukrašavali staklenke i male boce sa konopima i trakama.  Krenulo se jednostavnim slikama, bocama ,limenkama, svijećnjacima, starim drvenim predmetima te rodila se ideja izrade nakita.

 

Oblikovanje mogućih rješenja

Željelo se istražiti kojim će se izvorima učenici koristiti za pribavljanje podataka, informacijama i sadržajima te na koji će se način to sve učiniti. Olujom ideja došli smo do nekoliko mogućih rješenja. Zadnji projekt od učenika je zahtijevao primjenu znanja i vještina koje su stekli u dosadašnjem učenju iz pojedinih predmeta i  objediniti ih te osvijestiti koliko je potrebno malo da bi drugi i mi sami bili sretni. Svi učenici su imali pravo koristiti se svi stručnim i  nestručnim časopisima, informacijama, suprotstavljanju  mišljenja te slobodu izražavanja.

Izbor najboljeg pristupa rješavanju problema

Da bi se ciljevi mogli ostvariti osmišljen je opći predložak za projektni zadatak. Svaki je učenik imao zadatak pronaći jednu stvar ili iskorištenu stvar iz svog okruženja te donijeti u školu. Zadatak se morao izrađivati na satovima razrednika, prirodi i društvu, jer učenici nisu mogli sami nego su trebali biti vođeni u radu. Tijekom planiranja projekta pretpostavilo se određeni broj pitanja koji bi se mogli pojaviti tijekom izvođenja projekta: Kako započeti projekt? Kako napraviti selekciju da se neki učenik ne bi osjećao loše ako mu rad ne uspije? Koje podatke i na koji način uključiti u rad? Kako uključiti učenike koji žele raditi a nemaju slobodnog vremena? Kako će se pratiti napredak učenika?

Da bismo mogli odgovoriti na sva ta pitanja učenika, oni su mogli svakodnevno donositi radove te se informirati o daljnjem napredovanju o svom radu.

Tijekom rada na projektu učenicima su ocjenjivani iz triju elemenata: primjena znanja, sudjelovanje i razvoj sposobnosti u praktičnom radu, te osobni odnos prema radu i odnos unutar grupe učenika i voditelja projekta, kao i stjecanju samopouzdanja u javnom nastupu.

 

Razvoj plana akcije

Da bi se cilj našeg projekta ostvario napravljen je plan. Upoznati su lokalna vlast , ravnatelj  te roditelji koji su podržali učenike u radu. Učenici su razgovarali s roditeljima, bakama i djedovima o starim stvarima. Na internetu su pronađeni načini, crteži, filmovi i video uraci kako neke stare stvari restaurirati i dati im novi izgled. Surađivalo se sa školskom zadrugom „Bura“ te složila se dokumentacijska mapa i izradio portfelje. Na kraju će se projekt prezentirati u školi, izvan škole a sredstva koja se dobiju prodajom na izložbi upotrijebit će se pomoć djeci „ Škole u Africi“, gdje naša škola pomaže djeci u Africi dugi niz godina. Pošto radimo već duži niz godina i pomažemo slabijima i onima koji nemaju sredstava i uvjeta za život to je bila dodatna motivacija našim učenicima da se još više uključe u projekt.

Predstavljanje plana akcije široj zajednici

Sa svim idejama upoznata je gradska struktura te razgovaralo se s njima da nam pomognu u čišćenju, uređivanju okoliša  te financijskim sredstvima. Oni su se na to rado odazvali jer su i odrasli do sad više puta organizirali dobrovoljno čišćenje rijeke s ronilačkim ekipama.

Projekt se predstavio na školskoj, te na županijskoj smotri građanskog odgoja i obrazovanja i drugih  javnih događanja u mjestu. Proizvodi koji su se izradili bili su na prodajnoj izložbi u sklopu škole , na Božićnom sajmu.

Sva sredstva od prodajnih proizvoda  uplaćena su za djecu koja su slabijeg imovinskog  stanja te ostatak djeci „Škole za Afriku“.

Ostvareni rezultati

Kod učenika se razvijao osjećaj zajedništva, humanosti, samopouzdanja svijesti o materijalnim i nematerijalnim stvarima kako male stvari mogu pomoći i usrećiti druge te kako se zajedništvom može postići više nego što očekujemo. Prikupljanje i obrada podataka obavljalo se razgovorom propitujući interese učenika u kojem su sudjelovali učenici koji su radili na projektu. Statistika uspješnosti napravljena je prema kriterijima kvalitete dobivenog rada koji je bio prisutan od samog početka tako da su se učenici poticali za sve većim uspjesima. Prema tom kriteriju konačni rezultati mogu se svrstati u tri kategorije:

Kategorija – vrlo uspješni radovi koji su zadovoljavali sve elemente dizajna i sadržaje zadanim zadatkom Kategorija – koji su zadovoljili većinu zadanih elemenata Kategorija- činili su oni radovi koji se zbog nedostatka sadržaja nisu mogli upotrijebiti( takvih je bilo neznatan mali dio).

 

 

Očekivani ishodi učenja i kompetencija koje su razvijene u projektu:

 

Prednost provođenja školskog projekta za učenike se ogledao prije svega u brizi za okoliš,  mogućnosti uspoređivanja teoretskih i praktičnih znanja kroz niz aktivnosti u kojima su aktivno sudjelovali. Povećana motivacija za sudjelovanjem u nastavnom procesu, mogućnost sudjelovanja prema vlastitim mogućnostima i interesima, učenje timskog i projektnog rada, vrjednovanje svojih i tuđih radova, odgajanje humanosti i pomaganje drugima te postati svjestan svojih interesa. Za učitelja takav projekt pomogao  je unaprjeđivanju poučavanja, omogućio im je istraživanje novih metoda poučavanja kao i primjenu tehnologije u obrazovne svrhe. Učiteljima, učenicima, roditeljima, da pokažu svoju kreativnost u osmišljavanju aktivnosti za učenike, pružila im se prilika za uočavanje učeničkih potreba i u skladu s njima unošenje poboljšanja u odgojno – obrazovni proces. Kako se izrađivalo tako je kod učenika raslo samopouzdanje koliko mogu napraviti i koliko su njihove ručice vrijedne a ideje su dolazile jedna za drugom.

 

Naš cilj je da viđeno i naučeno iz ovog projekta implementiramo u našu lokalnu zajednicu te na taj način pokušamo promijeniti svijest lokalnog stanovništva u pogledu očuvanja prekrasne prirode našeg zavičaja.

 

Vidimo da svijet ostaje na mladima . Ima li veće pohvale za nas? Učimo da od malena čuvamo prirodu, čistimo prostorije u kojima stanujemo te da od nečeg što do sad nismo primijetili u svom okolišu možemo iskoristiti u dobrotvorne svrhe!

Naš logo je: NE DVOJI ZA DUGOG IZDVOJI!


Osnovna škola Obrovac